Terugvordering loon door interim?

de_conne
Topic Starter
Berichten: 12

Terugvordering loon door interim?

#1 , 20 sep 2006 09:34

Hey allemaal,

Ik ben nieuw hier maar dit leek mij wel de ideale plek om mijn vraag te stellen en de opnie van kenners even te weten.

Het verhaal:
Half 2006 krijg ik een brief van interimkantoor waarvoor ik in 2004 blijkbaar gewerkt had. Zonder boe of ba beweren zij dat ze ergens 2004 zomaar eventjes 38? te veel hebben uitbetaald. Nergens een berekening te vinden hoe ze hier nu ineens (en zo laat) bij komen. Ik geef hier geen gevolg aan en krijg meer brieven.

Het vervolg kunnen jullie raden? Dreigementen, brieven van incassobureaus en recentelijk zelfs van een gerechtsdeurwaarder. Ondertussen heeft er ook blijkbaar al personeel van de gerechtsdeurwaarder proberen te bellen (was niet thuis toen). Tevens is de totale som al opgelopen tot 140? ...

Ik vraag me af of ze juridisch iets hebben en wat ze kunnen doen? Ik heb geen enkel aangetekend schrijven ontvangen ...

Ben ik nu echt de pineut en kan ik het maar best asap betalen of hebben zij geen voet om op te staan. P.S. ik ben momenteel aan het bouwen en kan alle centjes gebruiken.

Bedankt voor jullie advies!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 20 sep 2006 23:02

Indien U ONTERECHT geld ontving, dan moet U het onverschuldigde terug betalen.

de_conne
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 21 sep 2006 12:35

Indien U ONTERECHT geld ontving, dan moet U het onverschuldigde terug betalen.
Ja, dat is de vraag juist... Zij beweren dat ze te veel hebben gestort, hoe weet ik of dit correct is of niet?

P.S. dit dateert al van 2004. Is dit niet wat laat om met zulke futuliteiten af te komen?

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 21 sep 2006 12:41

als er geen vonnis is geweest zijn die deurwaarderskosten niet voor jou denk ik.

mij lijkt het beste gewoon die 38 euro te storten zonder enige nadelige erkentenis

de_conne
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 21 sep 2006 14:29

38? betalen aan wie? Gerechtsdeurwaarder? Incassobureau? Interim zelf?

Ik vind het trouwens wel straf dat je zomaar 2 jaar na loonstorting geld kan terugeisen ... Is dit wettelijk? Die 38? heb ik al lang opgedaan bij wijze van spreke. Het is alleszinds niet mijn fout dat ze teveel hebben gestort?

Ik vind heel deze situatie enorm LULLIG ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2006 14:44

3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten
Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren ??n jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn ??n jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden

Is dat hier niet van toepassing?

scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 21 sep 2006 14:45

Volgens art. 46 van de 'Loonbeschermingwet' van 12 april 1965, is de verjaring 5 jaar.

de_conne
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 21 sep 2006 15:10

Volgens art. 46 van de 'Loonbeschermingwet' van 12 april 1965, is de verjaring 5 jaar.
Dus met andere woorden: Als ze binnen 3 jaar afkomen, "ah maar we hebben nog 5? teveel gestort", dan heb ik het weer zitten? Ik vindt dit eerlijk gezegt allemaal HEEL straffe kost.

P.S. Ik werk uiteraard al lang niet meer voor die Interim. Ik vermoed dat ik toen in dienst was als jobstudent.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#9 , 21 sep 2006 15:35

De algemene regel is dat 'rechstvorderingen' verjaren na TIEN jaar.
In geval van lonen en arbeidsovereenkomsten, vijf jaar...U krijgt dus een wet aan halve prijs! :wink:

En die 5 euro binnen drie jaar...t'ja net voldoende voor een 'groot brood'.

Zie verder ook art. 15 van de 'Arbeidsovereenkomsten wet, 3 juli 1978.

de_conne
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 21 sep 2006 16:03

3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten
Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren ??n jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn ??n jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden
Zegt dit artikel dan niet dat rechtsvorderingen verjaren 1 jaar nadat de arbeidsovereenkomst be?indigt is?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#11 , 21 sep 2006 16:57

de_conne, 20 sep.,9.34 uur: 'Dreigementen, brieven van incassobureaus en recentelijk zelfs van een gerechtsdeurwaarder.'

Waaruit kan u afleiden dat de verjaring niet werd gestuit?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 sep 2006 17:21

12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers.
Art. 46. De publieke rechtsvordering wegens overtreding van de bepalingen van deze wet en van de ter uitvoering ervan genomen besluiten verjaart door verloop van (vijf jaar) na het feit waaruit de vordering is ontstaan.

Dit gaat dus over de strafvordering wegens overtreding loonbeschermingswet en is hier niet van toepassing.

Een vordering in terugbetaling van teveel betaald loon verjaart in principe ??n jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst.

Maar ...

De vraag stelt zich of hier de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers niet van toepassing is. Telt de verjaringstermijn van ??n jaar van art. 15 van de Arbeidsovereenkomstenwet dan nog wel?


scorpioen

de_conne
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 22 sep 2006 09:55

de_conne, 20 sep.,9.34 uur: 'Dreigementen, brieven van incassobureaus en recentelijk zelfs van een gerechtsdeurwaarder.'

Waaruit kan u afleiden dat de verjaring niet werd gestuit?
Beste vriend,

Ik apprecieer uw bijdrage enorm maar begrijp niet goed waar u naartoe wilt? Ik ben niet zo thuis in gerechtelijke procedures en de helft van wat hier geschreven wordt lijkt mij vooral op sjinees :-). Kunnen jullie me msschn in Nederlands toespreken?

Bedankt ;-)

de_conne
Topic Starter
Berichten: 12

#14 , 22 sep 2006 09:56

12 APRIL 1965. - Wet betreffende de bescherming van het loon der werknemers.
Art. 46. De publieke rechtsvordering wegens overtreding van de bepalingen van deze wet en van de ter uitvoering ervan genomen besluiten verjaart door verloop van (vijf jaar) na het feit waaruit de vordering is ontstaan.

Dit gaat dus over de strafvordering wegens overtreding loonbeschermingswet en is hier niet van toepassing.

Een vordering in terugbetaling van teveel betaald loon verjaart in principe ??n jaar na het einde van de arbeidsovereenkomst.

Maar ...

De vraag stelt zich of hier de wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers niet van toepassing is. Telt de verjaringstermijn van ??n jaar van art. 15 van de Arbeidsovereenkomstenwet dan nog wel?


scorpioen
Dus? :-)

de_conne
Topic Starter
Berichten: 12

#15 , 22 sep 2006 09:58

Er is mij trouwens aangeraden om een aangetekend schrijven te sturen. Ik heb volgende opgesteld:
Beste,


In ? 2004 heb ik een maand voor ... Interim gewerkt bij ? . Op 12-07-2006 krijg ik een brief van U met de verplichting om 38? terug te storten zonder enige duidelijke aantoning of berekening waarop deze schuldvordering gebaseerd is. Het is trouwens erg betreurenswaardig dat deze misrekening, wat trouwens volledig Uw verantwoordelijkheid is, pas 2 jaar later aan het licht komt.

Na herhaaldelijk telefonisch contact met de vraag om mij een gedetailleerde berekening van deze schuldvordering te bezorgen, heb ik nog steeds niets ontvangen. Daarentegen zijn de brieven van incassobureaus en recentelijk zelfs gerechtsdeurwaarder (naam gewist,LEX) in veelvoud toegekomen.

Laat ik duidelijk verstaan dat ik nog steeds bereid ben om het bedrag te betalen, voor zover hiervoor een gedetailleerde berekening en justificatie wordt opgegeven. Echter ben ik niet bereid om desgevallend meer dan 38? te betalen aan incassobureaus of deurwaarders, gezien de nalatigheid en slordigheid van uwentwege bij het claimen van deze 38?.

EVENTUEEL INVOEGEN; Mijn inziens is de verjaringstermijn,van ??n jaar, ruimschoots overschreden,(verwijs naar art. 15,arbeidsovereenkomstenwet)

Ik verwacht van U dus een aangetekend schrijven waarin duidelijk wordt uitgelegd waarop uw claim gebaseerd is. Als U wettelijk kan aantonen dat ik U dit bedrag verschuldigd ben, zal ik U dit zo snel mogelijk storten.


Ondertussen verblijf ik,


Hoogachtend,
Graag jullie mening?

Terug naar “Loon”