Car policy gewijzigd na ingebruikname wagen

LeenDH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Car policy gewijzigd na ingebruikname wagen

#1 , 08 apr 2024 17:37

Mijn werkgever heeft me een Car policy document gestuurd ter ondertekening.
Deze 'nieuwe' car policy bevat echter een clausule die voorheen niet van kracht was: indien de werknemer ontslag neemt, dan dient deze 50% van de verbrekingsboete van het lease contract te betalen, wat een aanzienlijk bedrag kan zijn.

Deze regel was niet in voege wanneer ik mijn wagen 6 maand geleden in gebruik genomen heb, zonder enige car policy te moeten ondertekenen, maar wordt me nu wel opgelegd.
Dus:
-Is deze policy eenzijdig door de werkgever afdwingbaar? (er werd me gezegd dat de policy ook van toepassing is als je die niet zou ondertekenen)
-Wat zijn de mogelijke gevolgen als ik dit als werknemer weiger te ondertekenen?

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 08 apr 2024 20:44

Lastige. Als je huidige carpolicy geen vergoeding bij ontslag nemen oplegt dan dat document goed bijhouden om eventueel naar de rechtbank te stappen.

Volledige (100%) betaling bij nemen ontslag is courant ….

Mogelijks moet je bij niet akkoord je wagen inleveren. Al dit hangt af van de overeenkomst die je getekend hebt.

Weeg voor en tegen af.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 08 apr 2024 20:54

In veel bedrijven maakt de car policy ook het voorwerp uit van een akkoord met de sociale partners. Dan is die car policy ook rechtsgeldig.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2024 06:11

Het is een genuanceerd verhaal.

Enerzijds is voor een wijziging van de car policy inderdaad niet altijd een expliciet akkoord nodig van elke werknemer.

Echter maakt een bedrijfswagen (ook juridisch) onderdeel uit van het loon. De werkgever kan dit dus niet zomaar eenzijdig afnemen als de werknemer niet met eender welke nieuwe regelgeving akkoord gaat.

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 0versturen.

Edit: via een zoekopdracht was het artikel helemaal leesbaar, maar blijkbaar niet altijd via deze link.

Ik heb bedrijfswagens gehad in 4 verschillende bedrijven en nooit zo’n regeling gezien. Hooguit moesten eigen gevraagde opties zonder meerwaarde voor anderen terugbetaald worden.

LeenDH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 apr 2024 09:34

@Sirkii: ik heb nooit een car policy getekend (aangezien de 'nieuwe car policy' nog in the making was en de oude niet over elektrische wagens ging, en ik ervoor geen firmawagen had).
Maar dit is wel een nieuwe regel, terwijl ik me gebaseerd heb op wat de lopende regels waren.
Als dit een deel is van je loonpakket , kunnen ze dat voordeel dan afnemen?

@basejumper: hoe kan je weten of de carpolicy deel uitmaakt van een akkoord met de sociale partners? wij zijn geen groot bedrijf, ik denk dat we zelfs geen sociale partners hebben... :)

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 apr 2024 10:47

Beste,

Is inderdaad niet eenduidig wit of zwart. U kan best dit nu nog niet ondertekenen en in gesprek gaan met je werkgever. Aangezien u de wagen heeft ontvangen zonder ondertekenen van een car policy kan u meedelen dat u onaangenaam verrast bent door de nieuwe verplichting om 50% van de verbrekingsboete van het lease contract te betalen.

"Iets anders wordt het als je met de aanpassing akkoord gaat. Past je werkgever de car policy aan en vraagt hij je opvolgend de aangepaste versie voor akkoord te ondertekenen, dan ben je daardoor gebonden. Zelfs als er dan een belangrijke wijziging is aan een essentieel bestanddeel van je arbeidsovereenkomst zit je daaraan vast."

Benchmarken in de huidige arbeidsmarkt is zeker een goede tactiek, als je goed in de markt ligt heb je goeie kaarten om te onderhandelen. Als je minder snel een gelijkwaardige of betere job kan vinden, of je wilt eigenlijk gewoon op langere termijn blijven kan je natuurlijk ook akkoord gaan met de car policy. Eigenlijk wenst de WG met deze nieuwe maatregel te voorkomen dat personeel snel zou ontslag nemen, dus dit mes snijdt langs twee zijden.

https://blog.regiotalent.be/bedrijfswag ... ereenkomst.

https://www.mijntipsenadvies.be/2023-08 ... EU30010301

Terug naar “Loon”