Wanneer KPI's voor bonus ten laatste bekend maken

regalnias
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Wanneer KPI's voor bonus ten laatste bekend maken

#1 , 20 feb 2024 16:17

Dag allen,

wij werken binnen het bedrijf met kwartaalbonussen die omvat zijn in het arbeidscontract. Deze worden berekend aan de hand van verschillende KPI's die normaal in het begin van het jaar bekend gemaakt worden.
Door een interne herstructurering zijn er momenteel echter nog géén KPI's meegedeeld, terwijl het eerste kwartaal al bijna voor 2/3e gedaan is. Op welk moment moeten KPI's/targets ten laatste bekend gemaakt worden om nog als aanvaardbaar geacht te worden? Ik kan me niet voorstellen dat deze vastgelegd kunnen worden als alle mogelijkheden om deze te halen reeds achter de rug zijn.

Alvast bedankt

LeenW
Berichten: 12857

#2 , 20 feb 2024 16:23

Ik snap uw vraag ergens wel, maar in feite is het toch de bedoeling dat u steeds uw best doet voor uw bedrijf, los van de KPI bonussen? Als u hiermee verder gaat, komt uw klacht m.i. neer op "Als jullie de KPI's sneller bekend hadden gemaakt, had ik wel wat harder gewerkt".

regalnias
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2024 16:33

Ik snap uw vraag ergens wel, maar in feite is het toch de bedoeling dat u steeds uw best doet voor uw bedrijf, los van de KPI bonussen? Als u hiermee verder gaat, komt uw klacht m.i. neer op "Als jullie de KPI's sneller bekend hadden gemaakt, had ik wel wat harder gewerkt".
Ik werk er niet minder hard voor, maar het is - zoals aangegeven - een verankerd onderdeel van mijn loonpakket (20%). Dan vind ik het ook normaal dat er goede afspraken rond gemaakt worden die voor iedereen duidelijk zijn. Het kan (lijkt mij) toch niet zijn dat de laatste dag van het kwartaal de targets bepaald worden en er dan meegedeeld wordt dat ze "net niet" gehaald zijn. Ik vind afspraken die in de lucht hangen gewoon heel vervelend, duidelijkheid is iets waar alle partijen bij gebaat zijn.

Reclame

LeenW
Berichten: 12857

#4 , 20 feb 2024 16:45

Ik snap uw vraag ergens wel, maar in feite is het toch de bedoeling dat u steeds uw best doet voor uw bedrijf, los van de KPI bonussen? Als u hiermee verder gaat, komt uw klacht m.i. neer op "Als jullie de KPI's sneller bekend hadden gemaakt, had ik wel wat harder gewerkt".
Ik werk er niet minder hard voor, maar het is - zoals aangegeven - een verankerd onderdeel van mijn loonpakket (20%). Dan vind ik het ook normaal dat er goede afspraken rond gemaakt worden die voor iedereen duidelijk zijn. Het kan (lijkt mij) toch niet zijn dat de laatste dag van het kwartaal de targets bepaald worden en er dan meegedeeld wordt dat ze "net niet" gehaald zijn. Ik vind afspraken die in de lucht hangen gewoon heel vervelend, duidelijkheid is iets waar alle partijen bij gebaat zijn.
Daar ben ik het met u over eens, maar praktisch lijkt het mij moeilijk om hierover klacht in te dienen bij uw werkgever omwille van de hierboven vermelde reden. Ik zou zeggen, blijf er op een correcte manier druk op zetten om de KPI's snel bekend te maken.

Terug naar “Loon”