Arbeider naar bediende VAKANTIEGELD

GeLUKt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Arbeider naar bediende VAKANTIEGELD

#1 , 06 feb 2024 23:02

Goedenavond allemaal!

Ik had een korte vraag in verband met mijn vakantiegeld. Vorig jaar had ik recht op 20 dagen verlof en maakte in maart 2023 de overgang van arbeider naar bediende. Ik had voor maart 5 dagen vakantie opgenomen, hierna ben ik aansluitend begonnen als bediende via interim en dit tot september 2023. Vanaf dan had ik een vast contract bij mijn werkgever en heb ik alle dagen vakantie uitgeput (zowel tijdens interim-periode als vaste werknemer).

Mijn vraag is, zal ik in mei 2024 vakantiegeld ontvangen van een volledig jaar (wat mij een som lijkt van 20 dagen)?

Deze vraag komt doordat me verteld is geweest een som terug te betalen door mijn overgang van arbeider naar bediende...

GeLUKt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2024 09:26

Het is namelijk het enkel vakantiegeld dat terug in mindering werd gebracht op mijn loonbrief van 12/2023.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 10 feb 2024 19:01

Mijn vraag is, zal ik in mei 2024 vakantiegeld ontvangen van een volledig jaar (wat mij een som lijkt van 20 dagen)?
Neen
Van de 2 à 3 maanden die je als arbeider gewerkt hebt - afhankelijk van wanneer in maart je overstapte van statuut

De rest komt via je werkgever - loon loopt door als je als bediende vakantie neemt.
Als arbeider is dat - doorgaans- niet zo

Deze vraag komt doordat me verteld is geweest een som terug te betalen door mijn overgang van arbeider naar bediende...
Als ze je maandloon gewoon doorbetalen terwijl je vakantie neemt, krijg je loon waar je geen recht op hebt
En dat willen ze graag terug
Die vakantie is immers al door de RJV betaald, en je hebt die bij je werkgever nog niet verdiend - want je bouwt vakantierechten op voor het VOLGENDE jaar


Sommige werkgevers houden in je eerste jaar loon in telkens als je vakantie neemt, op basis van een fictief berekend uur- of dagloon (als bediende heb je immers maandloon) en dan is er op einde van het jaar nog maar een kleine verrekening te maken, ipv dat je je maandloon in december grotendeels ziet verdwijnen ...

Reclame

Terug naar “Loon”