Jaarloon

dvt
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Jaarloon

#1 , 11 jan 2024 17:14

Hallo,

Sinds 01.09.2023 werk ik voor een andere werkgever. In de arbeidsovereenkomst is een jaarloon vermeld als vergoeding.

Door het type van paritair comite wordt het jaarloon niet verdeeld in 12 maar in 13.92 maanden.

Nu heb ik eind december, dus na 4 maanden terwerkstelling geen 13de maand ontvangen. Volgens de HR afdeling van het bedrijf hebben zij de informatie gekregen van het loonsecretariaat dat de 13de maand pas betaald moet worden na 6 maanden terwerkstelling en niet pro rata van het aantal gewerkte maanden. Over de uitbetaling van de 13de maand en het vakantiegeld staat echter niets vermeld in mijn arbeidscontract.

Ik heb dus geen 4/12 van mijn jaarloon ontvangen in 2023 maar een stuk minder.

Ik kan geen rechtstreeks contact opnemen met het loonsecretariaat, zij hebben enkel contact met de werkgever.

Iemand enig idee hoe ik het ontbrekende deel van mijn jaarsalaris kan ontvangen? Zal dat eventueel bijgeteld worden bij mijn loon in 2024?

Met vriendelijke groeten,

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2024 17:49

Naar mijn persoonlijke mening ( want ik ken uw contract en het PC niet ) is het jaarloon = 12 maanden loon + 13 de maand + vakantiegeld.
13 de maand is gewoonlijk op voorwaarde van 6 maanden dienst in 2023.
Dus 4/12 zou correct zijn.

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jan 2024 18:37

Als je een volledig en juist antwoord wil: welk PC?

Reclame

dvt
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2024 23:19

PC is 200, maar op de dag van de ondertekening van het arbeidscontract was dat nog niet bekend.
Bij de paragraaf over het loon staat, in het contract, het bedrag van het jaarloon te betalen in 12 delen of 13,92 delen (afhankelijk van het PC)
Daarom is mijn mening dat ik eind 2023, na 4 maanden tewerkstellng 1/3 zou moeten ontvangen hebben van het totale jaarloon en niet 4x 1/13,92ste.

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2024 06:50

Dertiende maand na 6 maanden in PC 200 is inderdaad normaal.

De onduidelijkheid werd gecreëerd door het contract, erg onprofessioneel.

Het PC is afhankelijk van de bedrijfsactiviteit, niet van jouw specifieke functie. Als er dus al werknemers zijn (ik lees dat er een HR dienst is), is het PC al gekend.

Probleem is dat als je het te hard speelt, dit ook impact zal hebben op de arbeidsrelatie. Zeker als je nog maar zo kort in dienst bent. Ik zou erover proberen te onderhandelen. Argumenteren dat je loon eerste jaar hoger zou gelegen hebben als het het andere PC was geworden.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2024 08:36

Ik volg #5 Thomas_A

Toch opmerking aan TS : u heeft het contract ondertekend zonder verder vragen te stellen ?

Vraag aan HR hoe zij tot die samenstelling komen ( sociaal secretariaat ).
Zou het ook eens voorleggen aan de vakbond.

Nooit in mijn loopbaan zulk contract tegen gekomen. Jaarloon kan wel gebruikt worden in speciale gevallen bv uit diensttredingen, onderlinge akkoorden, arbeidsgeschillen ... en bij vertegenwoordigers

Voor de samenstelling van uw jaarloon verwijs ik naar # 2 12 maanden in een jaar + 13 de maand + 92 % dubbel vakantiegeld

dvt
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jan 2024 11:07

Beiden bedankt voor de nuttige informatie.

Wat verdere toelichting:
Bedrijf is gevestigd in Duitsland (geen kantoor in Belgie) en ik ben de eerste werknemer in Belgie met hoofdzakelijk aktiviteiten in Belgie.
Ervoor werkte ik in Duitsland met een Duits arbeidscontract en daar is het de gewoonte om met een jaarsalaris te werken.
In de loonparagraaf in mijn contract staat vermeld dat het bruto jaarloon altijd behouden blijft ongeacht het 12 of 13.92 maanden is.
Maar ik probeer inderdaad een oplossing te vinden zonder het te hard te spelen.

Nogmaals bedankt voor jullie feedback.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jan 2024 12:35

Het arbeidsrecht in Duitsland is anders dan in België. Daarom denk ik dat uw nieuw contract gewoon gestoeld is op uw Duits contract.
Toch verstandig om HR even te consulteren naar de uitleg ( waarop u recht heeft ) van het sociaal secretariaat.

Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jan 2024 14:38

Dat verklaart inderdaad veel.

Als je enige of alleszins eerste werknemer bent met een Belgisch contract, hoop ik dat ze dit soort zaken uit handen geven naar een
Belgisch sociaal secretariaat. Er zijn heel veel verschillen hierrond per land.

dvt
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jan 2024 15:01

Het arbeidscontract is opgesteld door een Belgische advocaat en het sociaal secretariaat is Belgisch en ik geloof het grootste in Belgie (sponsor van de bekendste vrouwenwielerploeg).
Het bedrijf waarvoor ik werk is ook deel van een gigantisch grote Japanse multi-national, daarom dat ik het contract getekend heb zonder mij veel zorgen te maken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jan 2024 16:45

De cruciale vraag in deze casus is of het hier al dan niet om een detachering gaat. Als het echter om "telewerk" zou gaan, dan moet de kaderovereenkomst nagezien worden en dan krijgen we de verhouding minder dan 50% en in geval van meer, wordt de wetgeving van het woonland actief.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

dvt
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 jan 2024 10:44

Nee, het gaat zeker niet om detachering, dat is ook uitvoering onderzocht door de juridische dienst van de firma. Het betreft ook geen telewerk.
Enkel de jaarsalaris uitbetaling is het probleem hier.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 jan 2024 11:29

HR en juridische dienst een contract vragen naar Belgische normen en arbeidsrecht en een mail aan de grootste sponsor dameswielrennen of per fietspost door Lotte Kopecky = snelste weg.

Terug naar “Loon”