Zijn besparingen op firmawagen zomaar toegelaten?

PDT
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zijn besparingen op firmawagen zomaar toegelaten?

#1 , 05 dec 2023 11:35

Goedemorgen,

Ik zit momenteel in een situatie waarbij de carpolicy van de firma waarvoor ik werk werd vernieuwd. Dit omwillen van het overstappen naar een park met full electric wagens. Voorheen was er de keuze tussen diesel en full-electric. Werknemers ontvangen een lijst die bij hun categorie past met daarop de modellen waaruit gekozen kan worden.

Echter merkte ik op dat de wagens die op de vernieuwde lijst minder luxueus zijn dan op de voorgaande lijst. De "chiquere" wagens van op de voorgaande lijst zijn verschoven naar een categorie hoger, waardoor ik deze niet meer kan kiezen.

Ik heb hier een beetje een naar gevoel bij, het lijkt wel dat ik hierdoor een verdoken loonsvermindering heb gekregen. Daarom mijn vraag of dit zomaar toegelaten is.

Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2023 13:19

Dit wordt zelden in een arbeidscontract vastgelegd, enkel verwezen naar de car policy.

Daardoor kan dit inderdaad relatief makkelijk gewijzigd worden.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#3 , 05 dec 2023 15:19

Beste

Gegeven is dat firma's niet werken op basis van kostprijs of luxe maar op basis van TCO waarde van de wagen. En het feit is dat TCO van de meeste wagens afgelopen jaar sterk gestegen is. Een dik jaar geleden had een Q8 e tron een TCO van 900 euro. Nu heeft dezelfde wagen een TCO van 1200 euro...Als de werkgever dan een budget voorziet van 900 euro per maand zal dat dus noodzakelijkerwijs een kleiner model zijn (in dit voorbeeld Q4 e tron...) Maar uw werkgever bespaart daar dus geen centiem mee...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Inco
Berichten: 16

#4 , 05 dec 2023 16:50

ik snap je frustratie, ik heb zelf in februari een nieuwe lease wagen mogen bestellen. Alleen werken ze bij ons niet met een lijst wagens per categorie maar met bedragen/budgeten per categorie. Wanneer je dan tijdens een lease (van 5 jaar) van categorie wijzigt dan spaar je het verschil op en wordt dit toegevoegd aan het nieuwe bedrag. In dit laatste geval was ik waardoor mijn nieuwe leasebedrag echt wel significant hoger lag. Toch was mijn verbazing groot toen ik de nieuwe leaseprijzen zag. De wagen waarmee ik nu rij (diesel) past juist in mijn budget doordat ik moest overschakelen naar plug-in. (De vaa van mijn huidige wagen is 35 000 euro en de nieuwe plug-in met excate dezelfde opties zou 49 550 euro zijn)

Om je even een voorbeeld te geven van de vanaf prijzen van een premium merk, model BWM X1 en iX1 voor de electrische versie:
benzine 38 500
diesel 41 150
plug-in 50 700
electrisch 49 950

Je ziet dat om gewoon van diesel naar plug-in te gaan, en dan heb ik niet gelet of het excate dezelfde zijn maar gewoon de goedkoopste versie genomen, is al 8 800 euro. Hierdoor gaat u leaseprijs ook hoger liggen natuurlijk.

Ik hoop dat je door deze informatie een beter zicht hebt waarom je nu andere wagens ziet in je categorie

freebutterflyx
Berichten: 100

#5 , 20 dec 2023 13:28

Dit is nu niet onmiddellijk een juridisch advies maar ik denk dat er velen hetzelfde ervaren.

Mijn vrouw heeft nu een BMW 5 reeks als firma wagen. Een normale diesel, dus geen hybride of elektrisch. Deze wagen zou ergens in maart/april moeten vervangen worden en dan kan ze opnieuw kiezen uit een lijst van mogelijke modellen voor haar functie/categorie. Maar een 5-reeks (moet nu full elektrisch zijn) staat niet meer bij haar categorie/functie. Maar wel andere elektische modellen met dezelfde prijs als een 5-reeks diesel. Het gaat dan om bvb een i3 of i4 reeks. Dus eigenlijk in prinicpe een "minder grote" auto. En volgens sommige van haar collega's "minder chique" (je rijd dan immers niet meer met een 5 reeks maar met een 3 of 4 reeks).
Het arbeidscontract vermeld uiteraard niet expliciet een model maar heeft wel aan dat ze recht heeft op een "premium gezinswagen" met daarbij dan enkele voorbeelden tussen haakjes (BMW 5 reeks, Auto A6 reeks,...).Ik weet nu niet van buiten hoe het specifiek vermeld is.
En dit is voor iedere categorie/functie het geval. Juniors die een BMW 1-reeks kregen als firmawagen kunnen nu zelfs geen BMW meer krijgen maar moeten kiezen bij een ander merk.

Terug naar “Loon”