Indeling/verloning in een verkeerde functie en paritair comité?

NukRab
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Indeling/verloning in een verkeerde functie en paritair comité?

#1 , 29 okt 2023 19:02

Ik heb erg sterke vermoedens dat mij WG zich bewust in een verkeerd paritair comité bevindt en werknemers verkeerd indeelt. Ik zal de situatie en vaststellingen zo kort mogelijk en gestructureerd proberen neer te zetten.

PC201: Zelfstandige kleinhandel
Bedrijfsactiviteiten: Detailhandel in computers en computerconsultancy-activiteiten


Dit gaat om een kleine klassieke computerwinkel, met daarnaast een herstelatelier en backoffice. De winkel zelf stelt niet veel voor qua verkoop en dient daarnaast vooral als service-punt voor de herstellingen en om hier en daar wat toevallige leads te bekomen naar nieuwe zakelijke klanten.
Er is één persoon die het werk opneemt wat de winkel betreft. Daarnaast houdt deze zich voornamelijk bezig met algemene contacten en administratie.

De overige 4 werknemers waaronder ikzelf gaan gemeenschappelijk over alle technische aspecten van de onderneming.
Hardware herstellingen en alle vormen van IT-support naar zowel particulieren, maar voornamelijk bedrijven. Er worden allerlei IT-diensten verleend en beheerd. Daarnaast wordt er bij de klant de meest gangbare IT-apparatuur in het IT-landschap van een gemiddelde KMO geleverd, geconfigureerd, onderhouden, etc...

Zelf ben ik een dik jaar geleden in dienst gekomen op basis van een vacature voor pc-technicus.
Gezien mijn profiel als starter zonder hoger diploma leek het lage loon dat mij aangeboden werd niet heel erg abnormaal. Ik had nog veel bij te leren en had enorm veel zin om mij te bewijzen. Daardoor ben ik al snel heel erg veel beginnen bijleren en stilaan andere taken beginnen opnemen.
Gezien het traject dat ik intussen afgelegd heb en mijn takenpakket al lang mijn functie voorbij gaat was ik van mening dat het eens tijd wordt voor een promotie/opslag. Ik besloot van eerst eens dieper te polsen naar het traject en de situatie van de collega's om zo te weten waaraan mij te verwachten;

  • Deze geven aan een gelijkaardig traject doorlopen te hebben en nog altijd dezelfde functie te dragen
  • Qua verloning lijkt deze op wat extralegale voordelen na, niet veel boven dat van mij te liggen. Ik vermoed gewoon hetzelfde barema en categorie als ik met een aantal jaren extra ervaring
Vervolgens ben ik eens deftig door alle documenten rondom mijn tewerkstelling gedaan en doe ik de volgende vaststellingen:

  • Op mijn contract staat als functie "pc-technicus/verkoper" opgegeven.
  • Op mijn loonbrieven staat geen functietitel vermeld.
  • Op mijn individueel fiche staat daarentegen enkel "verkoper" vermeld.
  • Mijn loon komt overeen met het barema van een verkoper

Dit lijkt mij alvast dus duidelijk niet helemaal correct te zijn?

Ik heb een sterk vermoeden dat dit bij de collega's ook wel eens het geval zou kunnen zijn. Bijgevolg zou er op papier dus een behoorlijk aantal verkopers rondlopen voor een winkel die op zichzelf weinig bijdraagt tot de omzet, laat staan de winst. Het is algemeen geweten en ook zo uitgesproken dat deze op zichzelf nagenoeg niets oplevert of misschien zelfs verlieslatend is. De WG wilt echter van geen sluiten of omvormen naar iets functioneel weten.

Hoort deze onderneming wel thuis in PC201?

In theorie zou de verkoop van alle apparatuur via de backoffice zogezegd gewoon een winkelverkoop op factuur geweest kunnen zijn. Dit zou dan de motivatie als detailhandel verder ondersteunen. Hiermee kan de WG vervolgens de relatief lage barema's van pc201 blijven hanteren.

Of zie ik spoken en valt dit onder het slim omgaan met de flexibiliteit van wetgeving en bepalingen met veel te brave werknemers?

Dat ik uitkijk naar een nieuwe job staat al vast. Kan ik concluderen dat het zeker de moeite is om intussen misschien toch maar eens langs de vakbond te passeren en collega's aanraden hetzelfde te doen? Als ik de barema's naast die van bijvoorbeeld PC200 leg is er toch wel wat verschil. Voor mijzelf niet immens, maar er zijn collega's waarvoor de verschillen al heel wat groter zijn.

Sirkii
Berichten: 5423

#2 , 30 okt 2023 12:14

In de privé worden loonvoorwaarden bilateraal onderhandeld. PC is een leidraad. Als je meent opslag te “moeten” krijgen zal je moeten onderhandelen met je baas.

Je kan ook ander werk zoeken

Reclame

Terug naar “Loon”