Mobiliteitsbudget tijdens wachttijd wagen

Anoniempje2023
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Mobiliteitsbudget tijdens wachttijd wagen

#1 , 11 okt 2023 22:27

Hallo!

Ik heb momenteel een bedrijfswagen bij mijn werkgever en heb recht op mobiliteitsbudget. Ik wil deze graag inruilen, maar misschien later terug veranderen (gezinssituatie wijzigt bijv.)

Mijn werkgever zegt dat ik minimaal 12 maand het mobiliteitsbudget moet nemen vooraleer ik opnieuw een wagen kan bestellen. Snap ik helemaal.

Maar nu: men beweert dat als ik als ik terug verander en een bedrijfswagen bestel, dat ik tijdens de wachttijd op die wagen geen recht heb op een aanloopwagen (geen probleem), maar ook niet meer op het mobiliteitsbudget.

Dus tijdens de volledige levertijd geen aanloopwagen of mobiliteitsbudget. Dit kan dus snel over enkele maanden of meer gaan.

Volgens hen is deze 'cumul' door de wetgever uitgesloten. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Iemand die antwoord kan bieden?

Bedankt!


Paragraaf van mobiliteitsbudget.be:

De toekenning van het mobiliteitsbudget eindigt ten laatste de eerste dag van de maand waarin de werknemer:

- een functie uitoefent waarvoor geen recht op een bedrijfswagen voorzien is in het loonsysteem van de werkgever;

- terug over een klassieke bedrijfswagen beschikt (die ook voor andere doeleinden dan beroepsdoeleinden mag worden gebruikt), dus over een andere bedrijfswagen dan diegene die de werknemer eventueel heeft gekozen in pijler 1.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 okt 2023 05:58

Zeker dat het geen communicieprobleem is? Bv. door tijdelijke inloopwagen bij opnieuw aanvragen bedrijfswagen?

FAQ op mobiliteitsbudget.be is erg volledig en situatie wordt niet expliciet beschreven.

Vragen 7.3 en mogelijk ook 3.2 lijken me relevant. Deze laatste voor de definitie van over een bedrijfswagen beschikken.

Anoniempje2023
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2023 10:32

Zeker dat het geen communicieprobleem is? Bv. door tijdelijke inloopwagen bij opnieuw aanvragen bedrijfswagen?

FAQ op mobiliteitsbudget.be is erg volledig en situatie wordt niet expliciet beschreven.

Vragen 7.3 en mogelijk ook 3.2 lijken me relevant. Deze laatste voor de definitie van over een bedrijfswagen beschikken.

Vrij zeker. Dit is wat er staat en wordt bevestigd via mail.

Opgelet: als je een wagen bestelt kunnen de levertermijnen behoorlijk oplopen. Tijdens deze periode heb je geen recht op een aanloopwagen. Je kunt in de tussentijd ook geen aanspraak maken op het mobiliteitsbudget. Deze 'cumul' is door de wetgever uitdrukkelijk uitgesloten.

Reclame

Terug naar “Loon”