inhouding loon

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

inhouding loon

#1 , 05 okt 2023 16:47

Allen,

Enkele maanden geleden heb ik een klein ongeval gehad met mijn bedrijfswagen.
De wagen werd deze maand hersteld.

Echter, tot mijn verbazing zie ik dat mijn werkgever 85 euro van mijn loon heeft afgehouden om mijn wagen te reinigen.

De garage beweert dat mijn wagen erg vuil was en een reiniging noodzakelijk was.
Daarop beweert mijn werkgever dat ik de auto niet behandel zoals een goede huisvader en het daarom gerechtvaardigd is de kosten door te rekenen via loonsbeslag.

Met de hand op het hart kan ik beweren dat ik zelf de auto reinig zoals nodig. Buiten normale gebruikssporen was er niets buitensporigs aan mijn wagen.

Kan dit zomaar?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 05 okt 2023 18:26

Vraag hun via aangetekend schrijven naar de bewijzen van hun beweringen.

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 05 okt 2023 21:27

Carpolicy?
Wat staat er in uw arbeidscontract?

Reclame

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#4 , 08 okt 2023 13:58

Beste

Dat is geen loonbeslag hè. In de meeste verplicht staat bij ongevallen ook een eigen beperkte bijdrage. Bij ons 150 euro. 85 euro -zelfs voor reiniging- lijkt me niet overdreven. Maar bekijk je carpolicy.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#5 , 11 okt 2023 00:24

Ik heb ondertussen juridische hulp ingeschakeld. Dit is wel degelijk loonbeslag. Mijn werkgever moet de gewoontelijk en herhalende karakter kunnen bewijzen. Dat kan hier duidelijk niet. Als daar al aan kan voldaan worden, dan dient de werkgever mij hier op voorhand over te informeren, inclusief het bedrag. Bijgevolg heeft hij mijn schriftelijke toestemming nodig. Indien hij dat niet heeft. Dan heeft hij een gerechtelijke uitspraak nodig om loonbeslag te kunnen doen. In de car policy staat hier niets over beschreven, maar dat maakt volgens mijn advocaat niets uit omdat iedere policy of voorwaarde altijd binnen het wettelijk kader dient te zijn ontworpen.

Bovenstaande staat beschreven in art 15 en 18 van de loonbeschermingswet

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 okt 2023 06:41

Uit oprechte interesse: hebt u effectief een advocaat betaalt aan minstens 150 euro per uur over een afhouding van 85 euro? Met als bijkomend gevolg dat de werknemersrelatie waarschijnlijk negatief beïnvloed wordt.

Het is trouwens een (al dan niet toegelaten) inhouding op het loon en geen loonbeslag.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#7 , 11 okt 2023 09:46

Beste

Dat is geen loonbeslag hè. In de meeste verplicht staat bij ongevallen ook een eigen beperkte bijdrage. Bij ons 150 euro. 85 euro -zelfs voor reiniging- lijkt me niet overdreven. Maar bekijk je carpolicy.
Waarom is dit geen loonsbeslag? En wanneer spreekt men dan van loonsbeslag?

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 okt 2023 09:54

Beste

Dat is geen loonbeslag hè. In de meeste verplicht staat bij ongevallen ook een eigen beperkte bijdrage. Bij ons 150 euro. 85 euro -zelfs voor reiniging- lijkt me niet overdreven. Maar bekijk je carpolicy.
Waarom is dit geen loonsbeslag? En wanneer spreekt men dan van loonsbeslag?
Loonbedrag is een rechterlijke uitspraak waarbij uw werkgever de opdracht krijgt om een schuld aan een derde van uw loon te houden en rechtstreeks aan die derde te betalen.

Inhouding van loon gaat over schulden die u aan uw werkgever moet die rechtstreeks van uw loon worden gehouden, met andere woorden verrekend met de schuld van uw werkgever naar u toe.

Er is dus geen vonnis en maar 2 partijen in plaats van 3. Er zijn wettelijke regels en soms ook contractuele afspraken over welke schulden kunnen worden afgehouden.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#9 , 11 okt 2023 10:15

Uit oprechte interesse: hebt u effectief een advocaat betaalt aan minstens 150 euro per uur over een afhouding van 85 euro? Met als bijkomend gevolg dat de werknemersrelatie waarschijnlijk negatief beïnvloed wordt.

Het is trouwens een (al dan niet toegelaten) inhouding op het loon en geen loonbeslag.
Het eerste gesprek was gratis en vrijblijvend.

De advocaat sprak wel degelijk over loonsbeslag. Maar het is onwettelijk dus kan het tegelijk ook geen loonsbeslag zijn.

We hebben samen onderstaande link overlopen waardoor het heel duidelijk werd dat deze inhouding niet toegelaten is

https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... -uitvoeren

Terug naar “Loon”