Hoog loon arbeider vs standaard loon bediende

Umbra666
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Hoog loon arbeider vs standaard loon bediende

#1 , 23 jul 2023 14:49

Ik heb tot 2.5j geleden steeds als arbeider gewerkt waarvan laatste 10j in de pharma en ook jaren in de metaalsector in groot aluminium bedrijf (ca.1000). Steeds mooie brutolonen en extralegale voordelen, mede door aanwezigheid van sterke vakbonden.

Maar als alleenstaande arbeider met best dikke pré, met ploegenpremie bruto uurloon van €22 en bruto ca €3800-€4000/maand, netto zo'n €2350 (bij lange maand, zonder verlof, was het wel eens dikke €2400), ook dik en zwaar belast dubbel vakantiegeld, laatste keer wast netto €6000. Maar komt ge als alleenstaande in de hoogste belastingsschijf terecht, waardoor mijn persoonsbelastingen ook als raket de hoogte in schoot en dit enkel maar steeg, laatste maal als arbeider in pharma was dit dikke €4500 dat ik moest terugbetalen.

Nu heb ik als bediende (PC 200) bruto maandloon van dikke €2500, netto rond de €2000 en ook ander manier mbt vakantiegeld is interessanter voor mij persoonlijk. Voor de rest, 12 betaalde ADV-dagen, 13de maand en toch nog steeds grootste voordeel is 1 maand 100% gewaarborgd loon bij ziekte, waar dit bij arbeiders enkel eerste 7 dagen is, daarna 7 dagen 85.88% vh normale loon en vanaf dag 15 moet je al reeds getuigschrift van arbeidsongeschiktheid opsturen naar de adviserend arts van je mutualiteit.

Ik wou eerst volledig jaar in mn huidige job afwachten en de persoonsbelastingen. Want ik vroeg mij hard af, van mijn brutoloon als arbeider ging er al €1450 van af en nu als bediende maar €500 van brutoloon, dus ik dacht daar moet pak meer van af. Maar tegendeel is waar, enorm positief verrast, want mijn torenhoge persoonsbelasting van dikke €4500 daalde naar kleine €400 om terug te betalen, ook dit jaar €397.07 (om ff exact te zijn). Dat is voor mij wel gigantisch verschil, €4100 minder.

Hoe komt dat hier zo'n enorm verschil is tussen bruto en netto maandloon bij arbeider vs bediende, want dit komt zeer unfair over.
Als arbeider: bruto €3800/m = netto €2350
Als bediende: bruto €2500/m = netto €2000

En als ik mijn persoonsbelasting als arbeider, nl €4500 ÷ 12 = €375, dus breng dat nog eens maandelijks in mindering met je nettoloon, waar reeds giga aan geknabbeld is, zak je zelfs onder de €2000...realy wtf abnormaal. Hebt ge hoogste brutoloon ever en bij pharma-reus, dus bling-bling kei fier. Om te constateren dat een chill n easy bediende jobke, het bijhorend pak lager brutoloon, maar wel je persoonsbelasting die meer dan 11 x lager ligt, uiteindelijk amper moet onderdoen, voor dat op eerste en tweede gezicht, veel aantrekkelijker loon en job bij pharma-reus, waar je voordien enkel van kon dromen en nu ex-collega's er hun ogen mee uitstak.

Dat België bekend staat voor zn hoge belastingen, niks nieuws, maar de berekening zoals in mijn voorbeeld, daar loopt het toch ook volledig verkeerd?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jul 2023 14:59

De progressieve belastingtarieven zijn:

Inkomensschijf
aj. 2023, ink. 2022 Tarief belasting Inkomensschijf
aj. 2024, ink. 2023
Schijf 1 Van 0,01 euro tot 13.870 euro 25 % Van 0,01 euro tot 15.200 euro
Schijf 2 Van 13.870 euro tot 24.480 euro 40 % Van 15.200 euro tot 26.830 euro
Schijf 3 Van 24.480 euro tot 42.370 euro 45 % Van 26.830 euro tot 46.440 euro
Schijf 4 Meer dan 42.370 euro 50 % Meer dan 46.440 euro
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2023 15:59

Altijd lastig om hier iets over te zeggen op basis van algemene stellingen.

“Ik heb zoveel bruto en trek zoveel netto in de maand.” “ Ik ben arbeider / bediende / … en moet daarom altijd bijbetalen / krijg altijd terug”. “In die sector moet iedereen altijd bijbetalen.” Met alle respect, maar meestal is dat cafépraat.

Enkel op basis van de belastingbrief kan je hier iets nuttig over zeggen als je het brutoloon, de betaalde voorheffing, vakantiegeld en te betalen of terug te krijgen saldo vergelijkt.

Belastingschijven zijn zoals Marcus Aurelius zegt. Er zijn geen andere tarieven voor arbeiders en bedienden en die zijn ook niet verschillend per PC.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jul 2023 17:27

in aanvulling van #2 en #3

https://www.sdworx.be/nl-be/simulatieto ... calculator

wie dik verdient, wie dik betaalt.

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jul 2023 17:39

Belastingen zijn progressief hoger naarmate je bruto inkomsten en je valt in België vrij snel in de hogere schijven als je voltijds werkt (vakantiegeld en eindejaar bruto / netto: ongeveer de helft wordt aan de bron afgehouden).

Er zijn wel correcties bijvoorbeeld voor personen ten laste, forfaitaire versus werkelijke beroepskosten, aftrek pensioensparen, kinderopvang of bijvoorbeeld lange termijn sparen.

België is bovendien wereldkampioen inzake de belastingdruk voor alleenstaanden:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/12 ... gsakkoord/

Het loont de moeite om elk jaar een goede belastinggids door te nemen, iedereen weet dat de vooraf ingevulde aangifte bijna altijd onvolledig is en dit niet nakijken kost je dus bijna altijd geld.

De hoge belastingdruk op gekende inkomens moedigt zwartwerk aan en in sectoren waar dit niet meer mogelijk is probeert men zoveel mogelijk met flexijobs te werken omdat men anders moeilijk personeel kan vinden.

Concreet voor jou switch van arbeider naar bediende moet je enkel kijken naar je bruto belastbaar inkomen en naar de ingehouden voorheffing, in principe betaal je 50% + gemeentebelasting op hetgeen je bruto meer verdiend, de kleine helft blijft dus op jouw rekening en inderdaad in België ligt de tax liberation day ergens in de tweede helft van deze maand (behalve voor de lage inkomens).

https://businessam.be/hoeveel-dagen-wer ... de-wereld/

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#6 , 24 jul 2023 11:27

Beste heeft enkel met belastingschijven te maken. In hogere schijven zit je vlug aan 45 % + SZ bijdragen hou je dus minder dan de helft over. 13° maand en vakantiegeld is zo mogelijk nog erger..
Je kan het best de vergelijking binnen eenzelfde bedrijf/sector maken.
Voor X jaar ging mijn echtgenote bij hetzelfde bedrijf van 100 % naar 50 % arbeidsprestatie. Bruto halveerde dus inderdaad zowat maar netto bleef daar meer dan 75 % van over. Dus een half time geeft 75 % van een full time in hetzelfde bedrijf. Jij daalt van 3800-4000 per maand naar 2500 per maand dus een daling van dik 37 % bruto naar netto. je kan dat op internet rudimentair ook even bekijken met een calculator bruto naar netto. Even voor jou gedaan. Een alleenstaande met 4000 bruto zonder kinderlast houdt daar 2510 netto van over. Een alleenstaande met 2500 bruto houdt daar 1966 netto aan over. Dus een verlies van 37 % bruto geeft een nettoverlies van 22 %... En daarmee heb je zonet ontdekt dat onze samenleving draait op de belastingen van de hogere middenklasse...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jul 2023 12:42

#6 Klopt volledig en dit heeft tot gevolg dat veel mensen die voltijds kunnen werken dan toch maar deeltijds gaan werken omdat de fiscus anders een zeer groot deel afroomt.

Ik ken een aantal mensen die om die reden bewust minder zijn gaan werken bij hun vaste werkgever en dan maar gaan bijklussen onder andere statuten zoals flexijob om wat meer netto over te houden.

De regering slaagt er niet in om dit op te lossen, dus iedereen die kan zoekt naar uitwegen om toch wat meer netto over te houden.

Lees de conclusies op pagina 367 van onderstaand rapport maar eens: niet simpel om dit te realiseren in een complex land zoals België.

Zoals Basejumper terecht stelt: onze samenleving draait op de belastingen van de hogere middenklasse...en dat hoog begint al vrij snel gezien de inflatie de levensduurte omhoog stuwt en je snel in een hogere schijf terecht komt.

https://www.hogeraadvanfinancien.be/sit ... 020_05.pdf

sprankel
Berichten: 20

#8 , 30 aug 2023 12:23

Natuurlijk niet te vergeten dat de eerste 1000 euro loon niets doet, de volgende 1000 euro geeft je levensruimte, de volgende 1000 maakt je rijk. Een paar honderd euro op een maandloon lijkt niet veel maar het zijn wel net die laatste euro's die bepalen of je op restaurant kan gaan of het thuis eten word (of toch voor de middenklasse)

Probleem van de topicstarter is dat ze voor arbeiders het concept legale voordelen vaak nog niet hebben ontdekt, leuk hoor een hoog brutto uurloon aangevuld met allerhande premies voor ploegen, overuren en weekendwerk maar die premies worden keihard belast. Winstdeling, cao bonus, maaltijdcheques, eqocheques, telefoon, internet, carwash vergoedingen, netto onkosten vergoedingen, salariswagen, extra adv dagen die al dan niet uitbetaald kunnen worden, cafetariaplan, we vinden alsmaar meer uit om vooral niet aan de volle pot loon uit te keren.

En gezien heel het land er aan mee doet moet het gewone loon wel zwaar belast worden, als jij dan als arbeider alles laat uitbetalen in brutto loon dan hang je. De werkgever mag trouwens ook wel eens wakker schieten.

Ik ben er allemaal geen voorstander van maar ik bepaal de spelregels niet en het is enkel de overheid die hier een echte tax shift kan veroorzaken.

Of je moet bijbetalen of terug krijgt van de fiscus staat hier overigens los van, dat hangt gewoon af of men te veel of te weinig heeft afgehouden, vermoedelijk veroorzaakt door premies en/of overuren waar het moeilijk is in te schatten hoeveel juist afgehouden moet worden omdat je niet weet hoeveel er op jaarbasis betaald zal worden.

Brutto maandloon van 2500 is overigens vrij laag waarbij je vermoedelijk in aanmerking komt voor pakweg een sociale lening, vrij logisch dat dit zeer laag belast word.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 30 aug 2023 17:07

Het verschil zit vooral in feit dat je vakantiegeld als bediende nu correct (vooraf) belast is dmv afhoudingen

Bij vakantiegeld als arbeider is dat helemaal niet het geval, daar wordt VEEL te weinig op ingehouden door de overheidsdienst die dat uitbetaald, in verhouding tot je loon.

Terug naar “Loon”