achterstallig loon - toepasbare index

DRUIDEN
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

achterstallig loon - toepasbare index

#1 , 20 jun 2023 17:24

In het kader van niet betaald loon zijn er van rechtswege nalatigheidsinteresten verschuldigd :

Wanneer de werkgever zijn verplichting niet nakomt van het uitbetalen van het loon binnen de toegestane termijnen, bepaalt de wet het volgende : “Voor het loon is van rechtswege rente verschuldigd met ingang van het tijdstip waarop het eisbaar wordt. Die rente wordt berekend op het loon, vooraleer de in artikel 23 bedoelde inhoudingen in mindering zijn gebracht. “ (art. 10 van wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers).
Zo moeten de interesten die verschuldigd zijn op de loonachterstallen en de opzeggingsvergoedingen berekend worden op het brutobedrag.

In mijn specifiek geval betreft het hier niet-betaald loon, zijnde een toelage voor de uitoefening van een hoger ambt, vanaf februari 2016 tot en met maart 2018. In deze periode bedroeg de index :

- Vanaf februari 2016 tot en met juni 2017 : 1.6084
- Vanaf juli 2017 tot en met maart 2018 : 1.6734

Aangezien het achterstallige loon mij pas dit jaar zal betaald worden (index 1.9999) stel ik mij de vraag welke indexering dient te worden toegepast?

Indien u uw antwoord kunt documenteren met wetsartikelen, rechtspraak, jurisprudentie, … zou ik hiervoor zeer dankbaar zijn.

Reclame