aanpassing loon ivm 13de maand

zieme
Topic Starter
Berichten: 10

aanpassing loon ivm 13de maand

#1 , 22 dec 2008 23:11

Heb januari '08 een loonsverhoging gevraagd en gekregen. Men gaf me toen de optie om daarbij ook de 13de maand voor 2008 in stukjes bij mijn maandloon te voegen ipv uitbetaling in december.

Ondertussen zijn er ook indexaanpassingen geweest en dus is mijn huidig brutoloon zo' n 250€ hoger dan in begin '08.

Nu wil men die 13de maand regeling voor 2009 terugschroeven en gewoon terug uitbetalen op het einde v/h jaar. Tot zover geen probleem maar men wil me nu een bijvoegsel laten ondertekenen die dit acteert; alleen stelt men daarin voor dat mijn brutoloon '09 terugkomt op het brutoloon begin '08, verminderd me het deeltje 13de maand. Maw, de indexaanpassing is verdwenen. Dat lijkt me of een 'vergissing' of een voorstel tot loonsverlaging...

Ik denk dat een indexaanpassing toch een stukje 'verworven loon' is, of vergis ik me daarin?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 23 dec 2008 01:35

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Nath
Berichten: 13

#3 , 23 dec 2008 13:01

Zieme,

Onder welk paritair comité ressorteert je werkgever?

Het kan zijn dat er specifieke regels ivm de 13de maand zijn vastgelegd.

Vaak wordt het loon van de maand december gehanteerd (bv. pc 218), hetgeen wil zeggen dat de indexatie meegerekend moet worden.

Andere sectoren gebruiken bepaalde percentages.

Maar dat je eindejaarspremie van 2009 berekend wordt op je niet-geïndexeerd loon van 2008 lijkt me onwaarschijnlijk.

Een indexatie ligt in de meeste paritaire comité's trouwens vervat in bij KB algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomsten.

Reclame

zieme
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 23 dec 2008 22:08

Over die 13de maand was initieel een mondeling akkoord maar daar heeft de WG nu ook een bijvoegseltje over opgesteld. Ik moet tekenen dat het vervat zat in mijn loon van 2008.

Heb ik geen probleem mee; dat is ook zo gebeurd. Het 2de bijvoegsel dat men heeft gepresenteerd om te tekenen is dat ik de 13de maand uitbetaald zal krijgen op het einde v/h jaar ipv zoals tot op heden bij mijn maandelijks loon. Tot zover nog steeds geen probleem, maar dan gaat het verder dat het loon dat dan overblijft, het startloon is van 2008, verminderd met 1/12 van mijn 13de maand.

Probleem is hier dat men verwijst naar mijn startloon 2008, dat, zoals ik eerder schreef ondertussen verhoogd is door indexaanpassingen.

Paritair comité is 307.

Terug naar “Loon”