Thuiswerk en reistijd

Fred40
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Thuiswerk en reistijd

#1 , 07 mar 2024 16:25

Ik heb volgende vraag. Sinds de Coronacrisis is thuiswerken bij ons op de firma 2 dagen per week mogelijk. We mogen deze dagen vrij kiezen op voorwaarde dat we dit op voorhand registreren. Bijkomende voorwaarde is dat we bij problemen alsnog gevraagd kunnen worden naar kantoor te rijden.

Zoals ook vandaag. Ik begin mijn werkdag thuis om 6u en om 9u krijg ik telefoon om naar kantoor te rijden. Geen probleem. Alleen dat mijn werkgever nu beweert dat deze reistijd onbetaald is.
Ik moet nu dus gaan bijwerken om te vermijden onderuren te hebben.

De werkgever verwijst hier naar een pre-corona arbeidsreglement waarin staat dat reistijd nooit als arbeid gezien kan worden. Voor we met zijn allen thuis zijn gaan werken was dit natuurlijk logisch, maar ik vind dat ik recht heb om betaalt te worden voor mijn reistijd. Ik was mijn werkdag immers als thuis begonnen.

Er is wel een thuiswerkregelent opgemaakt als clausule op het arbeidsreglement maar er staat hier niets in rond reistijd en vergoedingen.

Ben ik in mijn recht en moet deze tijd vergoed worden of heeft mijn werkgever gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12852

#2 , 07 mar 2024 16:32

Woon-werkverkeer is altijd een privé verplaatsing die niet als arbeidstijd gezien kan worden.

Fred40
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mar 2024 16:48

In mijn ogen is dit geen woon-werk maar werk-werk..

Reclame

LeenW
Berichten: 12852

#4 , 07 mar 2024 16:56

Daar is vooralsnog geen juridische onderbouwing voor.

Bovendien, als u daar een punt van blijft maken, zal het ook snel gedaan zijn met telewerken tout court. Mensen lijken snel vergeten te zijn dat dit (buiten een pandemie) een gunst is en geen recht.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2024 17:01

Hier is er geen sprake van een dienstverplaatsing, maar van gewoon woon- werkverkeer. Anders zou het zijn als u vanop uw kantoor een verplaatsing zou moeten maken in opdracht van uw werkgever. Uw vaste en normale werkstek is nog steeds bij uw werkgever hoor. Misschien kan u met uw werkgever overeenkomen om een andere dag van de week van thuis uit te werken. Vergeet niet dat van thuis uit werken nog steeds een GUNST is.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Fred40
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 mar 2024 19:47

De bedoeling van dit forum is toch deels informatie verstrekken hoop ik. Ik kan mis zijn want dit is mijn eerste bericht. Jammer dat er dan zo belerend ondertoontje bij moet..
Ik heb mij bij deze dus geïnformeerd en zal hier dan verder geen punt van gaan maken bij mijn werkgever.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 mar 2024 06:31

Ik snap de TS absoluut.

Als je op voorhand weet dat je een bepaalde dag naar kantoor gaat, hou je rekening met je privé-reistijd om op het werk aan te komen wanneer je arbeidstijd start.

Hier start je met werken op de voor die dag afgesproken plaats en zegt de werkgever dan dat je toch naar kantoor moet komen. Voor mij is dit werk-werkverkeer, identiek als dat je tijdens je werktijd tussen 2 werkplaatsen pendelt.

Dat de werkgever anders thuiswerken wel zal stoppen, is in de huidige context niet meer realistisch. Het geldt uiteraard niet voor elke job, maar voor bediendejobs binnen de privésector zonder fysiek klantencontact is er geen enkele werkgever meer die nog mensen vindt zonder minstens 2 dagen thuiswerk.

Het is een beetje een voordeel als maaltijdcheques geworden. Niet verplicht, maar waar wordt het niet aangeboden…

Alle bedrijven waarvan ik 5 jaar geleden dacht dat ze dit nooit zouden doen, zijn intussen bijgedraaid.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#8 , 09 apr 2024 13:32

Beste

Juridisch is uw werkplaats het bedrijfsgebouw waarbuiten zetel gevestigd is. En dikwijls ook een woon-werkplaatsvergoeding voor krijgt. Het klopt dat u in dit voorbeeld verplaatsingsuren verliest. Tegelijk moeten we de redenering niet omdraaien. Door het telewerk heeft u ook al dikwijls tijd uitgespaard die u voorheen in woon-werk verkeer stak.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Loon”