enkele vragen ivm loonfiche en bedrijfswagen.

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

enkele vragen ivm loonfiche en bedrijfswagen.

#1 , 30 okt 2014 03:58

Heren, dames,


Ik raadpleeg dit forum regelmatig offline maar er rijzen nu enkele vragen waarvoor ik effectief jullie hulp/kennis wil inroepen. Ik schets de situatie en excuseer mij bij voorbaat voor de zeer omstandige uiteenzetting.


Sinds 02/07/2012 ben ik tewerkgesteld als arbeider bij een onderneming in de metaalnijverheid PC 111.02. Dit via tijdelijke contracten doch zonder specifieke einddatum (er staat gewoon "einde werk" ) , ononderbroken tot 16/01/2013. Ik heb in die periode geen nieuw of ander contract getekend en ben uit dienst gegaan op 16/01/2013 wegens andere werkaanbieding. Na enkele weken vroeg de eerste werkgever of ik terug bij hun in dienst wou komen. We kwamen overeen dat ik dezelfde voorwaarden kreeg als bij de eerste indiensttreding aangevuld met een bedrijfswagen die ik ook privé mag gebruiken , weliswaar zonder tankkaart wegens kilometervergoeding van 0,34€ per kilometer. In het contract staat enkel mijn uurloon, arbeidstijden en kilometervergoeding plus aanvullende vergoedingen vermeld. Verder is er mondeling overeengekomen dat ik voor een vast maandbedrag werk welk bestaat uit mijn uurloon en fictieve kilometervergoeding om uiteindelijk netto 2000 euro te bekomen voor 20 gewerkte dagen. Hiervoor zou ik mij op eigen kost verplaatsen binnen het Antwerpse havengebied met een maximum van 56km per dag, heen en terug, bijkomende gemaakte kilometers worden aan hetzelfde tarief vergoed. Vanaf 02/03/2013 tot op heden ben ik ononderbroken bij hun in dienst en heb een aantal contracten getekend op 1 dag, dit vanwege een audit die op korte termijn zou volgen. Dit is ongeveer 6 maand geleden en sindsdien ben ik nog tewerkgesteld onder het laatst getekende tijdelijke contract met als einddatum "einde werk". De bedrijfswagen is niet in mijn arbeidsovereenkomst opgenomen maar ik betaal wel maandelijks een bijdrage van 147,92 euro, dit staat ook als volgt vermeld op mijn loonfiche : " persoonlijk gebruik dienstwagen ". Me dunkt dat dit een voordeel alle aard is en ik hier belastingen op moet betalen waar ik dan ook mijn maandelijkse bijdrage van hoor af te trekken. Op mijn loonfiche staat geen vermelding "voordeel alle aard" en bijgevolg ben ik volgens mij niet in regel. Sinds juli 2014 heb ik een gsm met onbeperkt privégebruik gekregen welke ik nu op vraag van de werkgever terug moet inleveren. De relatie tussen mij en mijn werkgever is de laatste tijd behoorlijk verzuurd en binnen dit en afzienbare tijd zal de samenwerking onvermijdelijk worden stopgezet. Ik ben reeds aan het solliciteren en mijn werkgever maakt er geen geheim van mij te willen ontslaan en liefst om dwingende reden.

Ten laatste wil ik ook nog meegeven dat het contract bepaalde duur met als einddatum "einde werk" niet aan mij is overhandigd en ik sinds de aanvang van dit contract op z'n minst 8 verschillende werven heb afgewerkt.


Bon dat was de schets nu volgen de vragen:


1) heb ik juridisch gezien een contract van bepaalde duur of onbepaalde duur?
2) Welke opzegtermijnen gelden bij ontslag door werknemer of werkgever voor beide contracten?
3)heb ik financieel verliezen geleden door het niet vermelden van voordeel alle aard en niet betalen van voorheffing zowel voor gsm als bedrijfswagen als ik ook mijn maandelijkse bijdrage niet heb kunnen aftrekken en indien ja kan ik dit terugvorderen?
4)Is het inhouden van een maandelijkse bijdrage voor een bedrijfswagen die niet in de arbeidsovereenkomst is opgenomen en waar geen voorheffing op wordt
betaald wettig?

5)onder welke omstandigheden kan men deze bedrijfswagen afnemen rekeninghoudend met mijn maandelijkse bijdrage en eventueel verworven recht?
6)Is het mogelijk dat mijn werkgever fraude pleegt door mij maandelijks te laten betalen voor een bedrijfswagen waarop door mij geen voorheffing betaald word? Met andere woorden, is het mogelijk dat mijn werkgever zichzelf verrijkt op deze manier? Hij houdt loon in voor een bedrijfswagen die noch contractueel noch belastingtechnisch (behalve dan verkeersbelasting) bestaat
7)Wat mij betreft is de term "einde werk" voldaan na afronding van de eerste werf maar is dit ook juridisch gezien zo?
8)hoe rechtsgeldig is onze mondelinge afspraak over de kilometervergoeding tov de schriftelijke arbeidsovereenkomst die gewoon een bedrag per kilometer vermeldt en kan ik juridisch gezien wel nog extra kilometervergoeding vragen , rekeninghoudend met het feit dat er al heel wat fictieve kilometergelden uitbetaald worden om aan het mondeling overeengekomen vast loon te geraken?

Ik dank jullie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 okt 2014 06:01

1. hangt af van welk werk gedefinieerd is. Indien géén werk of het werk is al lang gedaan, is er een contrac van onbepaalde duur.
2. hangt af van de laatste ondertekening van contract en welk werk er definieerd is.
3. Niet noodzakelijk, je uitleg is te onduidelijk maar het kan perfect logisch zijn.
4. Zie 3
5. kan men niet afnemen
6. zie 3
7. als er niks staat wat betreft "einde werk", dan is het sowieso een contract onbepaalde duur
8. Indien je dit verklaart zal de fiscus je héél graag zien komen. Hoe zal je die mondelinge afspraak bewijzen?

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 30 okt 2014 11:15

Bedankt voor je antwoord.

Vindt u de vraagstelling te onduidelijk of de schets van mijn huidige situatie? In mijn contract staat geen werk omschreven , enkel mijn functie , begindatum en "tot einde werk".
wat bedreft de vragen over de bedrijfswagen zal ik al een en ander proberen te verhelderen:

Er is een bestelwagen aangekocht en mij ter beschikking gesteld. Voor het onbeperkt privégebruik is een bijdrage door werknemer overeengekomen van 147,92 euro per maand.
Dit bedrag wordt rechtstreeks ingehouden op mijn loon en staat vermeld op mijn loonfiche. Ik ga er van uit dat dit een "voordeel alle aard" is en dus mijn belastbaar loon hoger is dan wat op mijn loonfiche staat. Of dit voor mij voordelig of nadelig is hangt natuurlijk af van het werkelijke bedrag min mijn persoonlijke bijdrage. Volgens mij zal dit voor mij bij nader inzien een nuloperatie zijn aangezien het een zeer kleine bestelwagen is met lichte motorisering en zeer weinig uitstoot. Ik stel mij dan wel nog de vraag of mijn werkgever en het sociaal secretariaat wel in regel zijn. Onder welke omstandigheden is het toelaatbaar geen voordeel alle aard te vermelden op de loonbrief maar wel "bijdrage persoonlijk gebruik dienstwagen"?

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 okt 2014 11:51

je kan via 2 manieren een bedrijfswagen aanrekenen: een voordeel van alle aard die enkel "belast" wordt, of eentje die volledig afgehouden wordt. Bij jou lijkt dat het laatste gebeurt en dit kan wettelijk perfect. Men kan ook effectief een "huur" van een auto factureren, dat is dan géén bedrijfswagen maar gewoon een kost die je aangerekend wordt via de loonfiche. Dit kan, maar enkel na voorafgaand en explciet akkoord met de werknemer.

Bij jou gaat het overigens, indien niks van werk gespecifieerd staat, overduidelijk om een contract van onbepaalde duur. Opzegtermijnen zijn gebaseerd op ancienniteit sinds 02/03/2013.

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 30 okt 2014 12:10

Weeral bedankt voor je zeer spoedige reactie JVP!

Ik onthoud dat mijn werkgever , wat de bedrijfswagen betreft, niet per definitie in overtreding is. Ik dus ook niet. Later op deze dag volgt een bemiddelingsgesprek en ik zal hierover uitleg vragen.

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 30 okt 2014 16:57

Gesprek heeft plaatsgevonden. Er is mij gevraagd nieuwe tijdelijke contracten te tekenen voor de afgelopen voor de afgelopen 6 maand met een duidelijke werkomschrijving. Het spreekt voor zich dat ik hier geen klauw onder zet. Verder is mij ook gevraagd een carpolicy te tekenen. Ik heb 2 verschillende versies, een eenvoudige en een uitgebreide die nadelig kan zijn volgens sommige clausules. Ik heb maak op heden ruim een jaar gebruik van de wagen zonder getekende carpolicy kan men nu zo'n contract verlangen? Wat met de twee versies? De bezwaren die ik heb zijn de volgende en ik citeer uit de policy :

- roken verboden (op zich geen bezwaar maar ik heb dit tot op heden wel gedaan en stel dat ik het niet meer doe is het voor mij moeilijk te bewijzen dat ik sinds het tekenen van de policy dit niet meer gedaan heb

- collega's kunnen, op aanduiding of mits goedkeuring van de overste van de werknemer, ten allen tijde gebruik maken van het bedrijfsvoertuig voor beroepsdoeleinden. wat dus wilt zeggen dat onder het mom van "beroepsdoeleinden" iedereen dag of nacht aan mijn deur kan bellen en de wagen mag opeisen mits goedkeuring werkgever.

- Het bedrijfsvoertuig moet verplicht gebruikt worden voor woon-werkverkeer (teneinde collega's toe te laten het bedrijfsvoertuig beroepsmatig te gebruiken). Aangezien ik zelf insta voor de brandstofkosten (gecompenseerd door kilometervergoeding) doe ik soms aan carpooling met andere werknemers die ook bedrijfswagen hebben. Dit om kosten te besparen. Men kan dus van mij , bij tekenen van contract, eisen dagelijks alleen te rijden naar de werf. Verder, wat met de door mij getankte en betaalde brandstof die een collega zou verbruiken?

- Het eigenlijke privé-gebruik is toegelaten mits betaling van belastingen. de betaling van belastingen voor het privé-gebruik van het voertuig, zal maandelijks verrekend worden met het loon.
uit mijn origineel bericht kan afgeleid worden dat ikzelf niet rechtstreeks belastingen betaal, wel een maandelijks forfaitair bedrag met melding "persoonlijk gebruik dienstwagen", dus geen voordeel alle aard. Hoe dien ik deze clausule te interpreteren?Dien ik zelf nog te vragen om een voordeel alle aard aan te rekenen of wordt dit gedekt door mijn maandelijkse bijdrage?

- Bij privé gebruik in het buitenland eist de policy dat ik telkens de werkgever op de hoogte stel én zelf zorg voor aanvullende verzekeringen. gezien ik voor mijn hobby vaak in Nederland vertoef dien ik telkens mijn werkgever op de hoogte te stellen en zelf nog een verzekering af te sluiten. Volgens mij lijd ik hierdoor loonverlies aangezien dit tot op heden niet zo was.

- Gedurende de periode van arbeidsongeschiktheid is de werkgever vrij om het voertuig tijdelijk door te schuiven naar een andere werknemer. Aangezien ik maandelijks betaal moet ik op zijn minst tijdens de periode van gewaarborgd loon de beschikking krijgen over het voertuig. Misschien zelfs gewoon onvoorwaardelijk tot einde tewerkstelling?




Wat vinden de specialisten van bovenstaande stellingname en ben ik verplicht de policy te tekenen als ik al een jaar gebruik maak met inhouding van loon zonder policy?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 30 okt 2014 17:18

1. - roken verboden (op zich geen bezwaar maar ik heb dit tot op heden wel gedaan en stel dat ik het niet meer doe is het voor mij moeilijk te bewijzen dat ik sinds het tekenen van de policy dit niet meer gedaan heb
2. - collega's kunnen, op aanduiding of mits goedkeuring van de overste van de werknemer, ten allen tijde gebruik maken van het bedrijfsvoertuig voor beroepsdoeleinden. wat dus wilt zeggen dat onder het mom van "beroepsdoeleinden" iedereen dag of nacht aan mijn deur kan bellen en de wagen mag opeisen mits goedkeuring werkgever.
3. - Het bedrijfsvoertuig moet verplicht gebruikt worden voor woon-werkverkeer (teneinde collega's toe te laten het bedrijfsvoertuig beroepsmatig te gebruiken). Aangezien ik zelf insta voor de brandstofkosten (gecompenseerd door kilometervergoeding) doe ik soms aan carpooling met andere werknemers die ook bedrijfswagen hebben. Dit om kosten te besparen. Men kan dus van mij , bij tekenen van contract, eisen dagelijks alleen te rijden naar de werf.
4. - Het eigenlijke privé-gebruik is toegelaten mits betaling van belastingen. de betaling van belastingen voor het privé-gebruik van het voertuig, zal maandelijks verrekend worden met het loon.
uit mijn origineel bericht kan afgeleid worden dat ikzelf niet rechtstreeks belastingen betaal, wel een maandelijks forfaitair bedrag met melding "persoonlijk gebruik dienstwagen", dus geen voordeel alle aard. Hoe dien ik deze clausule te interpreteren?Dien ik zelf nog te vragen om een voordeel alle aard aan te rekenen of wordt dit gedekt door mijn maandelijkse bijdrage?
5. - Bij privé gebruik in het buitenland eist de policy dat ik telkens de werkgever op de hoogte stel én zelf zorg voor aanvullende verzekeringen. gezien ik voor mijn hobby vaak in Nederland dien ik telkens mijn werkgever op de hoogte te stellen en zelf nog een verzekering af te sluiten. Volgens mij leid ik hierdoor loonverlies aangezien dit tot op heden niet zo was.
6. - Gedurende de periode van arbeidsongeschiktheid is de werkgever vrij om het voertuig tijdelijk door te schuiven naar een andere werknemer. Aangezien ik maandelijks betaal moet ik op zijn minst tijdens de periode van gewaarborgd loon de beschikking krijgen over het voertuig. Misschien zelfs gewoon onvoorwaardelijk tot einde tewerkstelling?
1. werkgever dient te bewijzen dat u nog rookte na invoering nieuwe car policy
2. kan niet zonder uw toestemming. Indien u uw toestemming geeft, kan dit natuurlijk wel.
3. kan niet zonder uw toestemming. Indien u uw toestemming geeft, kan dit natuurlijk wel.
4. mogelijks, hiervoor zou je alle documenten (loonfiches, arbeidsovereenkomst, ...) moeten zien.
5. kan niet zonder uw toestemming. Indien u uw toestemming geeft, kan dit natuurlijk wel.
6. na periode gewaarborgd loon is het wettelijk sowieso, behoudens andere overeenkomst, dat u geen recht meer hebt op de bedrijfswagen.

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#8 , 30 okt 2014 17:24

Als ik de policy teken, geef ik dan automatisch ook de toestemming voor bovenstaande punten of is het zo dat hij na ondertekening nog steeds mijn toestemming moet vragen? Wat met het feit dat er geen car policy is tot op heden? Kan men dit invoeren en eisen te ondertekenen terwijl er voor mij nadelen aan verbonden zijn? Hetzij door loonverlies door extra belastingen of het niet gebruik kunnen maken van de wagen, hetzij door hinder in mijn privéleven bijvoorbeeld als een de wagen door een collega te laat, waardoor ik privé een afspraak mis of met lege tank wordt teruggeleverd? Het is natuurlijk allemaal mierenneuken maar in tijden van crisis, zoals nu het geval is, en de wens tot het stopzetten van de samenwerking (is uitdrukkelijk gezegd door werkgever) wil ik mij natuurlijk wapenen en kennis hebben van al mijn rechten/plichten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 30 okt 2014 17:36

policy tekenen = akkoord gaan. Men kan je geen andere policy laten tekenen zonder je toestemming.

carphius
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 30 okt 2014 17:43

Ok deel 1 is duidelijk en mijn instinct zegt mij dus niet te tekenen maar er is tot op heden tussen mij en mijn werkgever geen car policy. Er is dus ook geen sprake van een "andere policy" maar van een invoering wat mij betreft. Is dit juridisch gezien ook zo of wordt dit als hetzelfde beschouwd? Ik ben niet op de hoogte van afspraken tussen de werkgever en collega's dus ik weet niet wat het algemene beleid is. Heeft de werkgever het recht dit te doen? Het is immers wel zijn eigendom. Het doel is niet te kunnen doen en laten wat ik wil met de wagen, ik heb er altijd de beste zorg voor gedragen maar ik wil de werkgever ook niet de kans geven een ontslag om dwingende reden in te roepen bij weigering of overtreding.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 30 okt 2014 19:15

is hetzelfde. maar ga langs bij iemand die je documenten kan zien

Terug naar “Loon”