Onkosten na niet aangegeven arbeidsongeval zonder werkverlet

Dirson
Topic Starter
Berichten: 1

Onkosten na niet aangegeven arbeidsongeval zonder werkverlet

#1 , 16 jul 2014 19:11

Wie kan mij raad geven ?
3 weken geleden ben ik over een aanrijbeveiliging gevallen op het werk , met getuigen . Ik had enkel een schaafwonde op mijn scheenbeen en ben bij een collega die EHBO dienst doet gegaan om de wonde te laten ontsmetten . Ik heb geen aangifte gedaan omdat het niet ernstig leek en ik dacht dat het door het ontsmetten wel in orde was . Nu zit ik echter met een ontsteking van ernstige aard . Ik ben al 2 maal bij de huisarts geweest en heb al meer dan € 40 apotheekkosten gehad . Volgens de preventieadviseur bij ons op het bedrijf kan ik echter die kosten niet in rekening brengen omdat het : - 1 Een niet aangegeven arbeidsongeval gaat en - 2 er geen werkverlet was .
Wie heeft er goede raad voor mij .
Hartelijk bedankt .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 jul 2014 09:04

“Art.28.De getroffene heeft recht op de geneeskundige, heelkundige, farmaceutische en verplegingszorgen en...Art.62.De werkgever of zijn aangestelde is verplicht ieder ongeval dat aanleiding kan geven tot toepassing van deze wet, aan te geven bij de bevoegde verzekeringsonderneming en, in de gevallen bepaald door de Koning, bij de inspecteur bevoegd inzake de arbeidsveiligheid. De Koning kan bijzondere regels vaststellen voor de definitie en de aangifte van lichte ongevallen en de voorwaarden bepalen waaronder de werkgevers kunnen worden vrijgesteld van de verplichting om lichte ongevallen aan te geven. De aangifte van het ongeval kan eveneens gedaan worden door de getroffene of de rechthebbenden.De aangifte gebeurt op de wijze en binnen de termijnen bepaald door de Koning...”(10 APRIL 1971. - Arbeidsongevallenwet).

“Art.2. De werkgever, zijn aangestelde of lasthebber doet de aangifte, bedoeld in artikel 62 van de wet, bij de verzekeringsonderneming binnen acht dagen , te rekenen vanaf de dag die volgt op die van het ongeval...In afwijking van het eerste lid moet het licht ongeval, dat wordt geregistreerd in het dossier bedoeld in artikel 7, § 3, van het koninklijk besluit van 15 december 2010 betreffende de eerste hulp die verstrekt wordt aan werknemers die slachtoffer worden van een ongeval of die onwel worden, niet worden aangegeven aan de verzekeringsonderneming. Als het licht ongeval nadien verergert, doet de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber aangifte van het ongeval binnen de acht dagen te rekenen vanaf de dag die volgt op die waarop hij werd geïnformeerd over de verergering van het licht ongeval.”(12 MAART 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de wijze en van de termijn van aangifte van een arbeidsongeval).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”